Decalogul pensiunilor
Un decalog intocmit dupa mai multe studii de piata, ce reflecta mai mult sau mai putin fidel, parerea turistilor
Fundația Națională a Tinerilor Manageri a realizat mai multe studii de piață pentru a-și face o idee despre cum arată turismul de pensiune în România și ce măsuri ar trebui să ia pentru a se dezvolta în continuare. Mai mult, pe baza răspunsurilor date de turiști la diverse studii realizate de fundație, a fost întocmit și un decalog al managerului de pensiune. Iată cum arată acesta:
1. Ofertați loial, păstrați conformitatea între oferta prezentată și realitatea concretă!
“Să prezinte informații realiste, să treacă adevărul, că automat vin o dată și a doua oară am renunțat la serviciile lor... dacă nu, poate mai vin la anu’ și peste 2 ani și mai spun și la alții să vină” (n.r. citatele aparțin unor turiști care au participat la sondaje);
“Să fie informația cât mai corectă și cât mai reală, nu să mă trezesc că pensiunea e dată de 5 stele și când mă duc acolo e de jumătate de stea, pozele să nu fie luate din anumite unghiuri să ți se pară magnific și când ajungi acolo de fapt să fie o magazie care luată dintr-un anumit unghi ți se părea că e palat”.
2. Creați un aspect prietenos pensiunii: plantați flori, înlocuiți jaluzelele verticale de “birou” cu perdele scurte, la jumătatea geamului, luminați spațiul exterior al pensiunii prin amplasarea unor lămpi solare!
Amenajați cu bun gust spațiul înconjurător pensiunii, eventual angajați peisagiști pentru a ambienta adecvat spațiul verde al unității de cazare, exploatați la maximum oricare spațiu „vital” (grădină, balcoane, logii, etc.) prin plantarea de flori pentru a amplifica aspectul „prietenos” al pensiunii; amplasați în grădină lămpi solare (protejați mediul, au mare impact estetic, sunt utile, consum de energie electrică zero, preț modic, asigură vizibilitate turiștilor care vin noaptea în pensiune).
“Satisfacția stă de multe ori în ceea ce vezi”
3. Păstrați specificul locului și „culoarea” mediului! Utilizați dotări, materiale și finisaje păstrând o ambianță estetică în acord cu mediul /evitați plasticul, folosiți lemnul (mese, scaune, etc.), cultivați bunul gust!
4. Educați turiștii – natura nu e numai un spațiu al libertății totale ci și al responsabilității! Scrieți o plachetă pentru turiștii „iubitori de natură”: indicați că nu au acces nelimitat în natură și subliniați importanța protejării frumuseților naturale, împiedicând astfel pierderea unor valori unice sau neregenerabile datorită lentorii soluțiilor sau „manelismului turistic”!
“Am văzut multe pet-uri și pungi de plastic aruncate în natură, sunt multe gunoaie lăsate în urmă de turiști”.
5. Investiți în creativitate - Diferențiați-vă de competitori / valorificați gastronomia zonei, oferiți servicii originale, propuneți produse unicat, eventual o rețetă românească mai puțin uzitată, gustoasă și fără economie la ingredient!
“Noi suferim enorm la acest capitol. Sigur s-ar putea face mai multe, nu pocnind din degete, ci lucrând cu un pic de cap pe acest capitol. Să nu ne cantonăm în produse sau mâncăruri universal valabile atât în vârf de munte cât și în restaurantul de la oraș, să se meargă și pe specificitate.” .....“fiecare pensiune să ofere ceva al ei original, un foc de tabără, o prăjitură pe care nu o mai găsești altundeva, să facă ceva original, într-o pensiune gazda a organizat jocuri și concurs de dansuri pentru turiștii cazați, nu ne-am plictisit!”
6. Turiștii caută pensiunile pentru liniște, asigurați-le-o!
“Două nopți la rând a fost chef în pensiune, deci n-am avut liniște, eu zic așa: distrează-te, dar nu-l deranja pe cel de alături.” ...“vrem un loc liniștit, fără manele în jur, am fost cazat la o pensiune unde nu am putut să dorm de gălăgie, de la muzică, sigur nu mă mai duc a doua oară”.
7. Dialogați, fiți spontani și atenți la solicitările turiștilor, ospitalieri dar nu inoportuni, păstrați o limită a discreției!
“Să ne primească cu brațele deschise, dar să nu stea tot timpul pe capul nostru”
“Dacă proprietarul stă de vorbă cu tine, dar nu are o vorbă caldă și mănâncă semințe în același timp, e o vorbă... te cam duci de acolo”... „oamenii să nu se bage în sufletul tău, știți că din dorința de a fi prea primitori, exagerează un pic și stau pe capul tău prea mult”.
8. Creați circuite turistice tematice pentru a le facilita turiștilor cunoașterea zonei și a le umple timpul, extindeți activitățile turistice sau introduceți altele noi / Nu descurajați prin prețuri nejustificat de mari la serviciile turistice!
“Dacă stai 2 zile nu e o problemă, dar dacă vrei să stai mai mult, vreo 6-7 și n-ai ce face, atunci e o problemă, dacă n-ai ce face, stai 2 zile și pleci” ... “în Republica Dominicană am plătit mai puțin decât la Mamaia”.
9. Rețineți și motivați-vă personalul calificat, profesionist!
“Personalul nu era prea instruit, nici prea priceput, și era și cam leneș, e musai ca personalul să fie școlit”
10. Evaluați satisfacția și insatisfacția turiștilor pe bază de chestionar scurt dat la plecare, cunoașteți astfel detaliat preferințele și așteptările clienților!
“Să ne dea la plecare un formular să-l completăm să știe ce așteptăm de la ei”.
sursa: yahoo!news
Autor: Ionuţ Fantaziu