Mocanita din Viseu unica in lume
Un "monument" natural, in miscare, conservat de niste oameni ce iubesc ineditul
Cand spui Mocanita de la Viseul de Sus spui ultima cale ferata forestiera cu abur nu doar din Romania, ci din intreaga lume. In muntii Romaniei sade bine pitita una dintre cele mai mari avutii din punct de vedere cultural, dar mai ales din punct de vedere tehnic. Astazi, Valea Vaserului face parte din Parcul Natural Muntii Maramuresului si este sub protecţie europeană inca din anul 2007.
Chiar daca astazi Mocanita de la Viseu transporta si turisti, scopul pentru care a fost construita si pe care il indeplineste cu succes si astazi este acela de a transporta lemne, lemnul fiind o importanta resursa de care romanii si germanii se foloseau in trecut. In secolul XVIII lemnul se transporta cu pluta, aspect care ingreuna munca angajatilor din acele vremuri, insa nu pentru mult timp…
Din anul 1932, liniile de cale ferata incep sa fie construite dupa ecartamentul austro-ungar, un ecartament mic de doar 760 mm. Rationamentul dupa care erau construite caile ferate forestiere la acea vreme era unul simplu: calea ferata trebuia sa urmareasca cursul raului, era neaparat necesar ca trenul sa poata urca usor la deal gol si sa poata cobora la fel de usor, cu ajutor la infranare, cand era incarcat cu lemne.
Anul 1970 aduce administratiei silvice publice in folosinta peste 3000 km de cale ferata; Romania a fabricat locomotive pe baza de abur pentru caile forestiere pana tarziu, in anul 1986. Insa marile schimbari economice ale anilor 90 s-au lasat cu efecte dezastruoase asupra Cailor Ferate Forestiere: in doar cativa ani locomotivele si vagoanele au fost scoase din uz, demontate, vandute sau mai rau, date la fier vechi. Mocanita de la Viseul de Sus este singura mocanita care a supravietuit dezastrului de atunci si care si astazi isi indeplineste cu succes misiunile.
Constructia caii ferate pentru mocanita de la Viseul de Sus a inceput in anul 1930 si s-a terminat in 1933 si se intinde de la Viseu (vezi Cazare Viseu) pana la Izvorul Comanului. Lungimea totala a caii ferate de la Viseu este de 56 de km. Punctul in care aceasta atinge altitudinea maxima este in zona Comanu, la 1100 m.
Pe traseul Mocanitei exista halte micute, dar neingrijite: Novat, Cozia, Bardau, Botizu, Faina. Dintre toate, Faina este cea mai rasarita dintre ele. Aici, turistii pot gasi casele catorva sateni si 3-4 casute de vacanta. Drumul Mocanitei este de 8 ore la urcare si se opreste la 2 km de granita cu Ucraina. Alte 6 ore face drumul la coborare.
Cu ajutorul unei asociatii elvetiene “Hilfe fur die Wassertalbahn” sunt astazi functionale mare parte din locomotivele care au fost trase pe dreapta. Tot datorita aceste asociatii, s-au restaurat depoul si cladirea garii si s-au cumparat vagoane noi pentru persoane, care din 2005 sunt folosite cu succes in scop turistic.